Er jeg for overvektig til å bli operert?

Vi får ofte dette spørsmålet, og mange som stiller spørsmålet får ulike svar alt etter hvem de spør.

Mange mennesker opplever at det er vanskelig å holde vekta. Overvekt er et voksende problem, og samfunnet er fokusert på både nytelse i form av mat og drikke på den ene siden, og trim og trening for at vi skal holde oss i form på den andre siden. Med et travelt dagligliv opplever mange at det blir liten tid til fysisk aktivitet, og det kan lett bli noen kilo for mye rundt både mage og sete. Rammes man i tillegg av smerter i et hofteledd i form slitasjegikt (artrose) blir det stadig vanskeligere å få til trim og trening. Smerter gjør trim vanskeligere, og man glir fort inn i en ond sirkel med økende vekt og sterkere smerter.

Vi vet at en proteseoperasjon fjerner smerter effektivt fra hofteleddet, og med en vellykket proteseoperasjon kan man gjenoppta et aktivt liv og lettere komme i gang med bevegelse som gjør slanking lettere. Vi vet også at mennesker med overvekt har like god effekt av en operasjon som normalvektige. Med andre ord, så virker en operasjon like godt på en overvektig person som en som har normal vekt. Hvis vi måler smerte og funksjon på en skala fra 0 til 100 der 0 er verst og 100 best, og du har en score på seksti før en hofteoperasjon, så er det like stor sannsynlighet for å nå 100 for en overvektig pasient som for en med normal vekt.
Hvorfor opplever da mange overvektige at de blir nektet operasjon under henvisning til overvekten? Dette henger sammen med risikoen for komplikasjoner. Det finnes ingen kirurgiske inngrep der risikoen for en komplikasjon er null. Ved en hofteoperasjon der vi setter inn i protese, vet vi at det er en viss risiko for komplikasjoner, og det finnes et utall forskjellige komplikasjoner som kan inntreffe. Heldigvis er det fleste sjeldne, men det er noen komplikasjoner vi vet kommer med jevne mellomrom, og mange studier viser at risikoen for komplikasjon øker ved økende overvekt.

Det er særlig infeksjon i sår og protese vi er redde for. En overflatisk infeksjon kan vanligvis behandles med antibiotika, men sitter infeksjonen i dybden, må man som regel behandle dette med en eller flere reoperasjoner. Dette er en alvorlig komplikasjon, og alle sykehus og kirurger gjør alt de kan for å unngå infeksjon. Sjansen for å få en infeksjon øker allerede ved moderat overvekt, og blir større og større jo større overvekten er. Det er umulig å beregne eksakt hvor stor risikoen er ved ulike grader av overvekt, men man kan godt tenke seg at risikoen er 0,5 prosent hos en frisk person med normal vekt, det vil si at sjansen for en infeksjon er 1 til 200. Ved uttalt overvekt, for eksempel ved høyde på 165 cm og vekt over 110 kilo, vil risikoen antagelig nærme seg 10 prosent, det vil si at en av 10 pasienter får infeksjon. Høy alder, diabetes og røyking er andre faktorer som øker risikoen, ikke minst når det forkommer sammen med overvekt.
Men har et sykehus eller en kirurg rett til å nekte deg operasjon på grunn av overvekt? Og hva er alternativene?