Behandling med Kortison

Kortisoninjeksjoner er en vanlig behandlingsmetode for å lindre smerter og redusere betennelse i ledd. Kortison, også kjent som kortikosteroider, er en type medisin som har potente antiinflammatoriske egenskaper.

Ved smerter i ledd, for eksempel på grunn av betennelse, leddgikt eller andre inflammatoriske tilstander, kan kortisoninjeksjoner være nyttige. Injeksjonen inneholder en konsentrert dose kortison, som administreres direkte i det berørte leddet eller i nærheten av det.

Effekten av kortisoninjeksjoner er vanligvis å redusere betennelse, lindre smerte og forbedre funksjonen i leddet. Kortison virker ved å undertrykke immunsystemets respons og redusere aktiviteten til inflammatoriske stoffer som prostaglandiner og cytokiner. Dette fører til en reduksjon av betennelse og smerte.

Prosedyren for kortisoninjeksjoner er relativt enkel. En lege eller annen kvalifisert helsepersonell vil først undersøke og vurdere pasienten for å bestemme om kortisoninjeksjoner er egnet. Deretter blir injeksjonen utført ved hjelp av en nål som settes inn i leddet eller i nærheten av leddet. Bruk av ultralyd sikrer nøyaktig plassering av nålen.

Halden Ortopedi og kirurgi

Nettsiden KB Ortopedi drives av Dr. Kristian Bjørgul, spesialist i ortopedisk kirurgi og idrettsmedisin. Han driver nå klinikken Halden Ortopedi og kirurgi.

Bjørgul har lang erfaring med kne- og hofteproteser og spesialistutdannelse fra USA. Han har også publisert en rekke fagartikler innen disse områdene.

Org.nr. 818 420 722